Pontonbroen

SønderborghistorierTrafikPontonbroen 
Pontonbro1.jpg
Allerede under tre-årskrigen havde behovet for en fast forbindelse over Alssund vist sig nødvendig. En midlertidig pontonbro var blevet anlagt af militæret, men blev nedlagt igen ved krigens slutning.
Behovet var der stadig, og i 1856, kunne man indvie ”Kong Frederiks den syvendes bro over Alssund”.  Åbningen skete ved håndkraft!
Det blev senere afløst af dampkraft.
Pontonbro2.jpg
Ved anlæggelsen af Marinestationen, var et af kravene, at gennemsejlingen blev gjort bredere. Desuden stilledes krav om hurtigere åbning og maskineriet blev ved den lejlighed elektricificeret.
Bemærk ’gadelygterne’.
Pontonbro3.jpg
Ved krigsudbruddet 1914 stod Sønderborg atter uden fast forbindelse over Alssund. I august blev broen fragtet til Slien for at lette overgangen der, og folk og fæ måtte atter færges over Alssund.
Det blev dog forholdsvis kortvarigt; broen var tilbage på sin plads inden årsskiftet.
Pontonbro4.jpg
Situationen var dog ikke holdbar i længden. Broen kunne ikke klare den stigende trafik, og planlænging af en fast forbindelse, blev påbegyndt.
Der var en del debat om linieføringen. Et forslag var, at den skulle ende ved Helgolandsgade, men stærke kræfter i byrådet var bange for, at det ville gå ud over handlen i byen, og den nuværende linieføring blev valg.
Det var en kombineret vej- og bilbro med broklap.
Chr. Xs bro blev indviet i 1930.