Sønderborg fik sin første banegård på Sundeved-siden i 1901. Da blev banen åbnet og det første tog kørte mod Tinglev. Det var især forbindelse til Flensborg, der var afgørende.
Stationen kom til at virke de næste 66 år. I 1930, da Chr. Xs bro blev bygget kom der første omgang forbindelse til Amtsbanen på Als. Da Amtsbanen var smalsporet, måtte godsvognene omlades til en såkaldt vognbjørn til viderebefording på
smalsporet. Frem til 1933 var der kun tale om gods.
I 1933 nedlagdes Amtsbanerne, og Mommak-banen oprettedes med normalspor op gennem byen og videre til Mommark.
Denne forbindelse blev erstattet af busser i 1962, og tilbage var kun godstrafik til havnen.
Banegården var imidlertid blevet for lille og utidsvarende, og i 1967 kunne man så indvi en ny og moderne banegård, der kunne leve op til tidens krav.
Godstransporten med bane forsvand fra Sønderborg og i forbindelse med bygningen af Alsion i 2005, blev Sønderborg H nedlagt og erstattet med en perron uden ventemuligheder.
|